En een axenroosverwijzing ook nog.
Ik heb al tijd verdaan op het interwebs, al mijn werkmails gelezen en beantwoord en mijn planning voor morgen doorgenomen. En het is nog maar kwart na negen. Dat kan maar één ding betekenen, mensen: de Mini zat alweer om kwart na zeven in haar bed, zoals dat hier sinds maandag gaat. Uit pure noodzaak, niet uit ouderlijk goed voornemen: aangezien de juffrouw niet meer slaapt op school sinds het nieuwe schooljaar, is de juffrouw zoals dat heet een beetje moetjes ‘s avonds.
‘s Morgens is alles top: Mini slaapt tot wanneer ze vanzelf wakkerwordt (half acht), is vrolijk en vertrekt als een goedgemutste wasbeer naar haar kanarienest. Ze doet het goed, schijnt, en is bijzonder vrolijk op school ook.
Dat thuiskomen, dat is een ander paar mouwen.
Dag 1 was gewoon een beetje hangerig, dag 2 was complete hysterie. Dag 3 ging ze naar mijn ouders ‘s middags en sliep daar bijna drie uur. Toen ik haar terugkreeg was ze mijn bekende charmante kleuter. En dag 4 was behoorlijk: ze was rustig, zolang ik niet te veel eisen stelde. En ze een beetje tv mocht kijken en zetelhangen.
Voorlopig gaat dat hier allemaal nog, maar ik hou mijn hart vast voor binnen twee weken. Nu haal ik haar op om 15.20h en regel mijn werk daaromheen. Als ze thuiskomt ben ik met haar bezig, eten we vieruurtje en zet ik alles klaar voor het eten. Dan gaat ze in de douche om half zes en daarna eten we. Allemaal heel smooth, dit ritme. Alleen spijtig dat ik dus binnen een paar weken vaak tot 18h les moet geven. We gaan daar toch nog eens goed over moeten nadenken, hoe we dat allemaal gaan regelen.
oplossing … wij zullen daar met plezier voor zorgen we hebben tijd over. We zullen dat eens samen bespreken.
Jaren geleden waren de leerkrachten in het schooltje hier nogal vooruitstrevend met de axenroos bezig. Ik heb er mooie herinneringen aan. Wat goed dat ze daar nog mee bezig zijn. Hier waren het pauwen en bevers 😉
Sinds enkele dagen ook een kleuter op een school die om 15.20 uuur stopt. En ouders die heel lang hebben zitten puzzelen om ervoor te zorgen dat ze niet altijd naar de naschoolse opvang hoeft. Een deel van de oplossing bestaat eruit dat ik voortaan 70% werk.
Als ze thuiskomt, is ze hyperactief. Lawaai maken, rondhossen, honderduit babbelen … Ik denk dat ze nog wat moet wennen aan de schoolse structuur. Maar dat komt wel. Verder amuseert ze zich enorm, we hadden nooit gedacht dat de overgang crèche – school zo vlot zou verlopen.
hier gaat ook een kleuter om 17u30 in bad en tegen 19u naar bed. Is weer wennen dat nieuwe ritme en vooral puzzelen om dat moe kindje niet te lang in de opvang te moeten laten. succes nog 😉
Hmm! De axenroos! Kapitein Winokio heeft daar een leuke cd (en bijhorend boekje geloof ik) over!
Fantastisch toch hoeveel dat die apen aan het leren zijn, zo moe dat ze ervan worden. Ik vind dat telkens weer ogenopenend – of hoe zeg je dat in het Nederlands.
Leary my ax! Die kan ik niet meer horen of zien na mijn opleiding 🙂
Ik heb er eentje van bijna 8 en die zit vandaag toch ook al in zijn bed sinds 18u30…kwestie van een vermoeiend weekend na de eerste schoolweek toch iet of wat te kunnen opvangen zodat we die morgenochtend niet moeten wakker maken…
Hier wordt het peutertje na de krokusvakantie een kleutertje. Vanaf dan moeten we blijkbaar niet langer in maanden en kalenderjaren meetellen, maar in schoolvakanties en schooljaren… Want ‘ergens in februari’, dat kennen ze niet op school. Het is ‘voor of na de krokusvakantie’. Tja, nieuwe wereld, die schoolse wereld… Ik durf nog even niet denken aan het praktische georganiseer met schooltijden die eindigen om 15.30u en een alleenstaande mama die werkt tot 18.30u… We hebben nog wat tijden om te puzzelen.