Er is daar geen grijs tussen zwart en wit.
Ik ga hier niet pretenderen dat ik mij altijd strikt aan de verkeersregels hou, dat zou idioot zijn. Ik heb bijvoorbeeld een problematische relatie met het parkeerbeleid overal ten lande, daarvan kunnen veelvuldige “u heeft gekozen voor Tarief 1”-briefjes de stille getuigen zijn. Maar drinken en rijden: no sir.
Als ge met de auto rijdt, dan drinkt ge niet. Punt. Het is heel simpel eigenlijk: al dat gedoe met “een beetje kan geen kwaad” is gewoon grote onzin. Er is geen grijze zone in deze kwestie: er is verantwoordelijk gedrag aan de ene kant, en asociaal egoïsme aan de andere kant.
Is dat een extreme mening? Jazeker. Maar mensen die rijden met een glas te veel op zijn dan ook extreem onverantwoordelijk. Ik kan daar heel kwaad voor worden, die bullshit argumentaties van “ik moet niet ver” (ga dan te voet), of “ik rij langs binnen en dan kom ik niemand tegen” (behalve misschien een eenzame fietser? die u dan toevallig niet ziet?).
Ik vind dat rijden onder invloed één van de meest egocentrische beslissingen is die een mens kan nemen. Uw gemak en plezier is op zo’n moment belangrijker dan de veiligheid van andere mensen. Wees nu eens eerlijk: hoe grof is dat nu niet?
Moeit u keer niet, zegt u? Oh jawel. Want als u in de auto stapt, dan stapt u in een potentieel moordwapen, en u kunt maar beter zo geconcentreerd mogelijk zijn. Want het zijn dus wel degelijk onze kinders, die daar in hun jeugdig enthousiasme plots de straat oversteken. Het zijn wel degelijk onze vrienden en kennissen en collega’s die daar ook op de baan rijden, en die zich van geen gevaar bewust zijn. Het zijn wel degelijk onze studenten, die daar fietsen, aan de kant van de weg. Dus wij mogen daar allemaal een mening over hebben, over uw rijden onder invloed.
Het Belgisch Instituut voor verkeersveiligheid heeft sinds vorige week een nieuwe campagne: Go for zero. Er hoort een facebook-app bij, en ze vroegen mij daarover te schrijven. Met veel plezier, dat is evident.
Het principe is simpel. U logt in op Facebook en u kiest een vriend die wel eens mag gesensibilseerd worden. U geeft nog enkele persoonlijke gegevens in van die bepaalde vriend. Met welk automerk rijdt hij/zij? Met welke kleur van auto rijdt hij/zij? Waar heeft het fatale ongeluk zich afgespeeld? Wat is zijn/haar favoriete uitgaansplek? En vooral, in het kader van welk thema wens je hem/haar te sensibiliseren: alcohol, drugs of snelheid?
De applicatie genereert vervolgens automatisch een levensecht krantenartikel van het fictieve dodelijke auto-ongeluk van uw vriend en stuurt dit artikel door via email naar de betrokkene. En ja, dat is schrikken. En ja, dat is choquerend. Maar is risicogedrag achter het stuur dat ook niet? En wie weet kunt u met uw mailtje vermijden dat er ooit een echt krantenbericht komt met een soortgelijke boodschap.
Daar ben ik nu eens zeker van, wij gaan zo geen mailtje krijgen. We zijn het namelijk helemaal eens met uw stelling.
Dat artikel zelf, vind ik er een beetje over. Zeker nadat ik het verhaal van die man hoorde deze week, wiens familie al allemaal dacht dat hij overleden was en dat allemaal omdat zijn secretaresse zijn mails checkte.
Maar verder ben ik het helemaal met jou eens: drinken terwijl je achter het stuur moet kruipen (ook al is het maar 1 glas), te snel rijden,… kan NIET voor mij.
Ik ben me er trouwens heel erg van bewust dat een auto een moordmachine is. Dat vond ik heel erg confronterend toen ik leerde autorijden.
zeer roerend met je eens, maar die campagne is erover. Ik hou niet van ‘anderen doorgeven/aangeven’, al is maar voor doen alsof.
Ik heb vrijdagavond twee pinten gedronken, en ben daarna nog gaan rondrijden met de auto.
Even later tegengehouden om wat lucht af te staan. Ik heb geen gebruik gemaakt van mijn kwartiertje tijd, en blaasde met een gerust gemoed een S van Safe.
Ben ik een gevaar, i.?
Begrijp me niet verkeerd, ik volg uw standpunt grotendeels. Enkel de absolute nultolerantie stoort mij wat. Als ik mezelf de limiet van twee pintjes opleg door met de auto te komen, dan smaken die des te beter en heb ik er geen probleem mee om de rest van de avond cola te drinken. Maar die twee pintjes, die zou ik toch missen moest er een nultolerantie komen.
Ik was/ben het volledig een smet je stelling.
Tot die nacht een paar jaar terug, dat ik op een feestje belande op 10min wandelen van mijn huis.
Ah geen probleem dacht ik ergens tussen x- aantal pintjes door, ik ga gewoon tevoet naar huis en pik morgen wel die auto op.
En dronk nog een aantal pintjes.
en toen dacht ik niet meer.
en ben ik wel in die auto gestapt om verder weg te gaan feesten.
5 km verder heb ik een geârkeerde auto geramd.
veel blikschade een zeer gekrengd ego, een zeer groot gat in de financiële situatie en heel veel miserie.
Jaren nadien nog voor de politierechtbank moeten komen enzo.
Precies alsof je je nog niet genoeg schaamt, daar nog eens goed de les gelezen worden enzo.
SOit. (gelukkig geen gewonden)
besluit: “nuchter zou ik nooit dronken achter het stuur kruipen” en “Dronken ben ik blijkbaar niet nuchter”
Ik ben het dus nog steeds volledig eens met je stelling!
Maar mensen kunnen wel fouten maken, daarvoor heb ik wel begrip.
Natuurlijk wel niet de bedoeling dat je fouten maakt met opzet of steeds dezelfde fout.
@Tom – De Go for Zero slaat op een campagne voor nul verkeersdoden. Natuurlijk kunt ge twee pintjes drinken, op een hele avond. Ik drink ook een aperitief als ik ga eten, en daarna gewoon niets meer. Het gaat over de hele schemerzone. “Ja maar, na vijf pintjes ben ik nog altijd nuchter genoeg om met de auto te rijden” of mensen die een hele avond drinken en een half uur voor ze naar huis gaan twee cola’s. En dan dat “ik moet toch niet ver”.
Je breekt trouwens ongeveer één glas alcohol af per twee uur, geloof ik. Dus uw voorbeeld kan perfect. Aan de andere kant: als ik moe ben, en ik heb een zware week gehad, en ik drink een half glas wijn, dan ben ik helemaal wazig in mijn hoofd. Ik rij dan niet meer, of toch niet de eerste uren, maar er is dus ook iets te zeggen voor absolute nultolerantie.
Maar wat dan met mensen die bijvoorbeeld oververmoeid achter het stuur kruipen? Ik vind dat we daar ook wel heel licht overgaan, soms.
Ik ben akkoord, maar die campagne met dat fake artikel, dat is me toch wat te agressief. Ik bedoel, dat ga ik echt naar niemand sturen. Maar er wordt nu wel over gesproken natuurlijk, dus dat is misschien wel een positieve bijwerking.
Er zijn mensen die BLIJVEN hun schouders ophalen over overdreven snelheid en drinken als ze met de auto zijn. Die niet te sensibiliseren zijn met een schone blogpost of een goedbedoelde uitleg. Die nekeer met hun ogen rollen en gewoon verderdoen. Voor zulke mensen kan zo’n artikel misschien wel bereiken wat andere dingen niet kunnen. Er is niemand in mijn vriendenkring die zo grof is, en dus heb ik ook geen mailadressen van zulke pipo’s. Maar anders zou ik er zeker gebruik van maken.
Autobestuurders staan niet genoeg stil bij het dodelijke risico dat hun auto voor andere weggebruikers betekent.
Stel u eens voor, slechts twee pintjes gedronken, je hebt een ongeval, de politie komt erbij en je blaast licht positief. Of het dan uw fout was of niet (roekeloze fietsers rijden er ook rond), je draagt wel voor de rest van je dagen het stigma van dronken chauffeur. Dat is het mij in elk geval niet waard.
Best i, ik ben helemaal akkoord met het feit van “Go for Zero”. En al helemaal dat het helemaal niet kan dat je dronken achet het stuur kruipt. Ze kunnen daar niet streng genoeg op zijn.
Maar voor deze campagne loop ik toch niet warm. Om het ven welke onnozelaar kan je dus zo’n krantenartikel opsturen. En iedereen heeft wel pipo op zijn werk of in de familie die zichzelf onwaarschijnlijk grappig vindt en dus zowat van die arikels gaat rondsturen. Ten eerste mist de campagne op die manier zijn doel en tweede het zal maar je dochtertje zijn die het artikel (jaja ok al is het persoonlijk naar je gestuurd) leest!
Neen volgens mij zijn er origineler manieren! Die campagne in Frankrijk gezien? die jongeren onder invloed die verongelukken en een agent die aan de deur van de ouders aanbelt…Heel cru maar het zal wel effect hebben denk ik.
Awel, ik ben het hier helemaal mee eens!