De laatste dag.
Terwijl ik mij samen met een paar collega’s onderdompelde in evaluatiesessies vandaag, werd er een duidelijk profiel opgesteld van Els haar toekomstige, lanceerde de VRT een lelijke website en kwam de Gentse onafhankelijkheid een stapje dichterbij. Brugse Poort Reprezent.
Ik werd gevraagd om ergens te spreken, mijn mailbox puilde uit van de schroomelijk onbeantwoorde schrijfsels en er was een nieuwjaarsreceptie. Ik schreef me in voor een cursus die ik tot nu toe nooit durfde te volgen én voor een nascholing. Een meneer van een reclamebureau liet me weten dat er een stijging is van het aantal reizen naar New York met 40%. En of ik daar misschien over wilde berichten op mijn blogue. (In New York hebben ze schone jeansbroeken. Geen hint neen.)
Ik schreef acht stukjes in mijn Moleskine vandaag, waaronder een snedige tirade over het nieuwe decreet voor het Hoger Onderwijs. Ik was op dat moment zo verontwaardigd dat de zwarte inkt manderijntjesoranje werd. Dat komt omdat manderijntjesoranje de kleur van de verontwaardiging is in mijn hoofdeken. Misschien vindt u dat niet passend, maar hey het is mijn hoofd dus ik doe er wat ik wil.
Het hoogtepunt van mijn dag was overigens dit einde van de Sinterklaasanekdote.
(….) En toen zwaaide ze met die tanga boven haar hoofd in het rond, met die mijter op haar hoofd. Het was een roze en Reeve noemt zoiets een reetveter, maar dat woord kenden ze niet.
Als u het hele verhaal wilt kennen, dan zult u eerst bij ons moeten komen lesgeven. Het is daar leuk. En we hebben een nieuw decreet, hoera.
Dat decreet moet wel nog langs het parlement. En wat leidt dan tot zulke snedige tirades?
Veel dingen:
– outputfinanciering vanaf 61 ste studiepunt
– ouputfinanciering voor creditcontracten
– geen geld als student geen credit behaalt => deliberatie = geen geld
– het leerkrediet van 140 studiepunten
– het feit dat het ingegaan is op 1/1/2008 en dat studenten nog niks weten. Evenmin als de laatstejaars, die echt wel hun studiekeuze hierop moeten afstemmen.
Er zijn er nog, maar dat laatste is het ergste. Als dat er was geweest in mijn tijd, ik had geen diploma.
Er is nog niets “ingegaan” want het is nog niet door het parlement gestemd. En dat de studenten van niets weten??? Ze hebben er al ettelijke malen tegen betoogd… En dat studenten of laatstejaars hun studiekeuze hierop moeten afstemmen? Het gaat over financiering van de instellingen, niet over financiering van studenten. Buiten de “toeristen” aan de universiteiten en hogescholen (en toegegeven: de studenten die manama-diploma’s willen halen), gaat geen student hier iets van merken.
De studenten die bezig zijn met politiek weten het. De rest absoluut niet. Ik wist zelf niet wat het nieuwe decreet precies inhield tot gisterenavond.
De toeristen aan Hogescholen?
Stel: je start met Burgelijk ingenieur. Aim high, zoals dat gaat in ons systeem. Rond nieuwjaar besef je dat het niet zal lukken, je stopt. Je werkt tot augustus. (saldo = 80 studiepunten)
Je start vervolgens met industrieel ingenieur en slaagt niet in eerste jaar. Je haalt wel bijvoorbeeld 20 studiepunten vrijstelling (saldo = 40 studiepunten)
Wie gaat jou inschrijven als je maar voor 40 studiepunten financieerbaar bent? Je hebt bovendien een creditcontract, dus ben je sowieso output gefinancieerd. Hoog risico voor de scholen, toch?
Als ik dit zou weten, dan zou ik mijn studiekeuze daarop afstemmen, ja. Het is toch het zalmprincipe ipv. het watervalprincipe waarvoor men gaat nu? Dan is het wel de bedoeling dat de studenten zich daarvan bewust zijn.
Niet helemaal correct; de eerste 60 verworven studiepunten in een opleiding worden dubbel meegeteld. Dus in jouw voorbeeld zal je in na je eerste poging industrieel ingenieur terug aan 60 studiepunten zitten. Wie dus na een heroriëntering studiepunten behaalt, ziet zijn leerkrediet snel weer bijkomen. Hierbij verandert er ook weinig t.o.v. vroeger systeem: in de hogescholen was je na een mislukt bisjaar ook niet meer financierbaar.
Bovendien zijn er uitzonderingen voorzien voor studenten die zich in de loop van het academiejaar uitschrijven en/of heroriënteren naar een andere opleiding.
Ik schiet wakker!
I, heb je de reactie van Frank VDB ook gelezen?
http://www.vlaanderen.be/servlet/Satellite?c=Article_C&cid=1196825727350&lang=NL&lyt=1141721285950&p=1100806249017&pagename=minister_frank_vandenbroucke%2FArticle_C%2FArticlePageMIN
Sorry voor de lange link.
Verder denk ik niet dat men die regeling kan toepassen op een lopend academiejaar. Anderzijds vind ik wel dat studenten moeten bezig zijn met de politiek omtrent hun eigen statuut, maar ach, ik weet hoe utopisch dat is.
Hm, ‘t is echt wel een lange link…
Ik wou dus schrijven: Acht stukjes in je Moleskine?
Maar dat is dus volledig naast deze kwestie, lees ik hier.