Neen!

Kerstagressie.

Daar stond ik, met mijn 1,60 euro gepast geld. Want ik weet ondertussen dat tramchauffeurs enigszins geagiteerd geraken van briefjesgeld en teruggeven, en ik doe altijd mijn best om mensen niet te ergeren. Gepast geld dus, dat ik graag beliefde om te ruilen voor een tramkaartje. Mijn “Mag ik een kaartje, meneer?” werd echter bruut genegeerd en ook het daarop volgende “Pardon…euhm…meneer?”(3x), dus bedacht ik dat hij misschien wilde wachten tot aan de volgende halte. Want ook al lijkt trambesturen niet zo moeilijk, ik kan me voorstellen dat de vooruit-achteruit-remmen-luid bellen-knopjes opperste concentratie vereist. Ik wachtte dus, en toen de hermelijn stilstond aan de volgende halte tikte ik — heel zacht, ik ben een dame — op het venstertje en sprak: “Excuseer meneer, mag ik een kaartje kopen alstublieft?”. Waarop de man me met moordlust in de ogen bekeek en snauwde: het is 75 euro. Ik keek hem denk ik aan als een koebeest wiens hooibaal plots wordt weggenomen zonder reden want hij gromde: “ge zijt aan het zwartrijden é, juffrouw. Dat kost 75 euro.”

Waarop hij zich weer omdraaide. Maar niet alvorens mij toegebeten te hebben dat ik moest afstappen, want ik had niet betaald.

*gasp*

Blijkt: in Gent kan je sinds kort niet meer op de tram betalen, maar moet je dus een ticket van tevoren kopen aan de halte, in een automaat die ik echt niet had gezien. En dat moet ik blijkbaar zomaar weten.
Ik ben van de tram gestapt, naar de halte, heb daar gezien dat ik ook per sms kon betalen, ben weer op de tram gestapt en heb ostentatief in het zicht van de chauffeur een sms gestuurd. Gepikeerd dat ik was.

Toen hij tien minuten later op de Nederkouter zijn plaats verliet en uitstapte om een vrachtwagenmeneer die in de weg stond de huid vol te schelden (en terloops een middenvinger op te steken), kon ik niet anders dan hopen dat deze tramchauffeur warme kerstdagen tegemoet gaat en uitgerust aan 2008 kan beginnen. En ook dat hij tijdens het shoppingweekend niet moet werken, want anders gaan er ongelukken gebeuren.

16 thoughts on “Kerstagressie.

  1. ‘t Is al lang hoor, dat ze geen kaartjes meer willen verkopen op de tram. Favoriete truuk lijkt dan de mensen af te blaffen, hen te wijzen op de automaat aan de halte, hen dan de tram uit te sturen naar die automaat en dan ostentaief de deuren te sluiten en weg te rijden, die mensen verbouwereerd kijkend achterlaten aan die halte, hun pas gekochte kaartje in de hand…
    Vraag me af of de de toeristen ook zo te lijf gaan…
    Het leven bij de Lijn moet hard zijn…

  2. Na de eertse paar zinnen dacht ik “ik ga in de comments stoefen over sms tickets”.

    Maar ge wist het al.

  3. Ik heb ook met een weigerachtige chauffeur te maken gehad en werd ook vrij kortaf naar de automaat verwezen.
    Ik heb dan maar de koppigaard uitgehangen en de weg van Gent-Sint Pieters tot de Muide te voet afgelegd. Nah.

  4. ‘t Is inderdaad echt ongelooflijk hoe sommige chauffeurs het ‘ontmoedigen’ van tickets te kopen op de tram interpreteren. Ik heb er zo ook al tegengekomen. ‘t Klopt trouwens ook helemaal niet dat je geen tickets meer mag kopen op de tram – ‘t is enkel duurder:

    “U kunt een biljet kopen in onze voorverkooppunten, via een verkoopautomaat of op het voertuig bij de chauffeur. Als u uw biljet vooraf koopt, betaalt u minstens 20 % minder.” (website de lijn)

    Ik interpreteer dat als “ze zijn verplicht om u een ticket te geven”. Doen ze dat niet, dan rij je gratis hé. Afstappen doe ik niet meer (of ‘t zou moeten zijn, dat iemand hieronder mij weet te overtuigen dat het in Gent anders is dat in de rest van Vlaanderen).

  5. De Gentse tramchauffeurs doen niet onder voor Groningse buschauffeurs. Misschien is het af te raden chauffeur te worden, ongeacht op welk vervoersmiddel.

  6. Voor zover ik weet is het effectief WEL mogelijk op de tram een ticket te kopen, alleen een beetje duurder.
    Ben zelf ook eens afgeblaft geweest, dat ik mijn ticket in de automaat moest kopen, toen ik de bestuurders vriendelijk antwoordde dat het dan misschien handig zou zijn als die automaat zou werken. Plots was hij één en al behulpzaamheid.

  7. Moesten we nu met z’n allen die automaten ‘s nachts gaan saboteren, of gewoon stelen, ha! Dan moeten ze wel kaartjes op de tram zelf verkopen!
    Lijnhaters ten lande, verenigt uzelve!

  8. Das ook de eerste keer dat ik daarvan hoor. Heb altijd zonder enige moeite mijn ticketje op de tram kunnen kopen. Ik stap wel regelmatig op aan een halte zonder voorverkoopautomaat, misschien ligt het daaraan.

    Zo’n mensen verdienen een klacht, jong.

  9. ‘k Kom zelf eens om de twee, drie maanden in Gent. Meestal neem ik dan de tram (gelukkig met een netabonnement van De Lijn). De laatste keer zag ik ook iemand afgeblafd worden door de chauffeur omdat ie een kaartje wilde kopen en niet wist dat je dat nu best aan een automaat doet. De chauffeur was zo onbeleefd (brulde bijna) dat de hele volle tram er muisstil van werd. Toch geen goeie reclame voor de tramchauffeurs van Gent, zeker niet als er meteen vijf of zes mensen in de comments komen vertellen dat ze al hetzelfde meegemaakt hebben. Misschien zijn de buschauffeurs van De Lijn wel met alle beschikbare vriendelijkheid gaan lopen? Over hen heb ik nog nooit te klagen gehad eigenlijk…

  10. ‘t is typisch aan van die grootsteden, in die kleinere provinciesteden zijn dat meestal de vriendelijkste mensen ooit
    zoals die van onze lijnen altijd lachen (buiten dat ene manwijf)

  11. De automaat een de halte Biervlietstraat (Blaisantvest-Aldi) heeft 2 jaar niet gewerkt. En wij maar meer betalen op de tram met bijhorende neerbliksemende blik van de bestuurder. Waar die van de Lijn ook een deksels plezier aan beleven is dat ergerlijke opjagende “ting-ding-ding-ding” (kleine tram) ofte “PAAOW” (hermelijn) als je met je fiets voor de tram rijdt… op zo’n moment rij ik bijna in de sporen van ‘t verschieten (bijna-dood-ervaring gegarandeerd!)

  12. Ze kunnen inderdaad zeer ongemanierd zijn, maar ze zijn verplicht jou een kaartje te verkopen. Ze hebben toch nog steeds hun geld/kassa op de tram. Anders was dat ook niet nodig hè.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *