Ja!

Week 1. #circulatieplan

Ik schreef al op dag 1, maar Rome werd niet gebouwd in één dag, en al helemaal niet geëvalueerd na één dag.
Daarom: de aftermath na 1 week circulatieplan in Gent. Ik zal ook nog schrijven na een maand, heb ik me voorgenomen (remind me!). Want dan wordt het pas echt relevant, aangezien ik — en met mij de helft van Gent — volgende week pas echt aan het werk ga.

Maar goed. Ik reed en bewoog deze week op verschillende manieren door de stad. En ik had daar volledig onwetenschappelijke meningen over, dat is evident.

1. Met de fiets is het heerlijk in de stad. Fietsen is beduidend rustiger en veiliger op de meeste plaatsen, zo blijkt. Alhoewel er wel een moeilijk momentje was met plots stoppende en kaart-starende toeristen aan het Gravensteen. De combinatie met de dochter achterop en de tramsporen zal niet geholpen hebben voor mijn evenwicht, natuurlijk.
De volgende noodzakelijke fase wordt evenwel dat fietsers vanaf nu ook wel keer verkeersregels moeten volgen. Zoals stoppen voor het rood licht aan de nieuwe fietsoversteek aan de Duusdvuren (heet dat daar eigenlijk echt zo?). En bwoah, niet fietsen in de voetgangerszone en al.
Bovendien. Mensen zijn niet glow-in-the-dark van hun eigen, en natuurlijk is dat zoiets als dat smal bekken en groot hoofd: een fout van de evolutie. Maar het is nu zo en we moeten daar dan maar andere oplossingen voor vinden, nietwaar? Zoals bijvoorbeeld EEN LICHT GEBRUIKEN OP UW FIETS ‘S AVONDS.

Ik denk dat wat meer op toezien op al die dingen, het leven voor iedereen veiliger zou maken. Om nog maar te zwijgen van het belang om die perceptie van “ze mogen alles, die fietsers” te keren. Want die is er momenteel, getuige bijvoorbeeld de boze blikken van sommige mensen als ik wel een knip doorfiets en zij niet mogen met hun auto. Dat lachend zwaaien en wijzen is natuurlijk niet zo lief van mij, maar toch.

* Let the record state: dat laatste was een grapje.*

2. U met het openbaar vervoer in Gent verplaatsen is nog steeds vervelend. We gaan daar niet onnozel over doen, het openbaar vervoer in Gent is allesbehalve gericht op de reiziger. We’re talking afgeschafte haltes en belachelijk lange wachttijden, bijvoorbeeld. En ja, ik weet dat het geen bevoegdheid van de stad is, maar vlot openbaar vervoer zou hoog moeten staan in het lijstje “daar gaan we eens keihard over lobbyen”. Werkpuntje.

3. Met de auto ging het deze week euhm verbazingwekkend vlot. Ik reed de stad in en uit op een aantal verschillende tijdstippen, en dat ging elke keer bijzonder gemakkelijk. Zelfs in de spits. Zelfs op de Ring en de R4. Zelfs op de Dampoort. Zotjes. Het is natuurlijk geen wetenschappelijk onderzoek, maar ik heb geen problemen gehad deze week met de auto. Wel een paar keer moeten nadenken hoe ik moest rijden, maar dat is een kwestie van gewoontes. Oh, en toen ze op dinsdag plots de wegmarkeringen op de kleine ring moesten herschilderen, toen was ik even in paniek. Maar de file bleek dus louter daaraan te liggen.

4. Dit weekend was er behoorlijk wat volk in de stad, maar gisteren — toch een vakantiedag en prettig weer — was het bijzonder kalm. Dus ik vermoed dat de middenstanders gelijk hebben dat de mensen minder naar Gent komen, momenteel. De vraag is echter wat daar de oorzaak van is: het feit dat een mens iets meer moet nadenken voor ge naar het centrum vertrekt of het feit dat bepaalde strekkingen al maandenlang in elke gazet bleiten over hoe geïsoleerd Gent zou worden, waarmee ze — ik zeg maar iets — de mensen misschien een beetje bang hebben gemaakt.
Want eerlijk? Als ik de stad niet zou kennen, ik zou ook niet meer naar Gent durven komen nu. Of zoals mijn maat P. het zei, terwijl we een ijsje aten op de kade van de graslei “Ja, mijn collega vroeg mij hoe ze nu naar het rabot moest rijden vanuit Brussel en ik zei gelijk altijd en ze geloofde mij niet”. Al dat hysterisch gedoe in alle kranten, dat is volgens mij de echte oorzaak van dat inkomstenverlies.
Bij deze ook nog eens formeel, mensen van buiten Gent: de stad is bereikbaar. Niet doorkruisbaar, maar wel bereikbaar. En voor zover ik kan inschatten deden jullie dat vroeger ook al: rijden naar een parking en dan te voet verder? Kan nog steeds perfect, trust me. Kom het eens uitproberen.

5. Bron van vrolijkheid hier thuis en bij vrienden deze week, waren de plots herschilderde markeringen op een aantal moeilijke kruispunten, die stuk voor stuk een verbetering blijken. Dampoort: topoplossing, op deze manier. Kruispunt Drongense Steenweg: gigantische verbetering. Thing is. Die kruispunten zijn al zo lang we ons herinneren problematisch. Tientallen jaren al. Hoe komt dat, dat niemand ooit gezegd heeft: weet ge, we kunnen het ook eens anders proberen, hier is een pot verf. Mind. Is. Blown.

6. Tot slot. Ik voel mij momenteel blijkbaar medeverantwoordelijk voor de inkomsten van leuke middenstanders die de laatste maanden een positief verhaal hebben proberen vertellen. Ik doe dus nu mijn boodschappen speciaal bij hen, en ik fiets daar een eind voor rond. Dus ja, als ge niet te veel geneut hebt, dan hebt ge bij deze een klant gewonnen. En ik ben vast niet de enige Gentenaar die zo denkt.

28 thoughts on “Week 1. #circulatieplan

  1. Mensen zijn per definitie bang voor veranderingen. Dat heb ik vaak genoeg ondervonden toen ik nog werkte. Zelfs als het hun werk makkelijker, veiliger, minder vermoeiend maakt zijn ze maar moeilijk over de brug te krijgen. Dus vaak is een beetje druk noodzakelijk om het hen te laten proberen. Of een paar mensen die zich niet laten intimideren door dat nieuwe en er achteraf positief op reageren (zelfs als daar nog puntjes met opbouwende kritiek bij zitten).
    Ik vind dit dus een kostbaar stukje proza dat je geschreven hebt.

  2. Duizend vuren, naar de winkel met haarden/verwarming die er op de afgeronde hoek zat. Eigenlijk de plek waar de poort naar Brugge stond en dus meest van al zou Brugse Poort kunnen heten.

  3. Gisteren met de fiets van halverwege de Coupure, via de Recolettenlei, Ajuinlei, Voldersstraat, Reep gereden en letterlijk 3 auto’s tegen gekomen. Om 17u30 op een weekdag. Zalig fietsen, maar ik hoop toch echt dat het volk terugkomt, want het voelt nogal doods bij momenten. En de Dampoort is inderdaad geweldig verbeterd. Heuvelpoort ook trouwens.

  4. Het openbaar vervoer gaat anders ook vlot, al hangt het er erg vanaf van welk punt naar welk punt, sommige stukken van de stad zijn veel lastiger te bereiken dan andere, dat is nog altijd zo. Maar gisterenavond na mijn werk stond ik op 8 minuten van Gent St Pieters aan de Zuid met de bus, toch wel zalig. Heel weinig auto’s gezien op dat moment (21u). Ik denk ook wel dat er veel mensen niet durven komen. Op een bbq met de schoonfamilie zeiden ze dat ook, “wij gaan niet meer naar Gent, we gaan wel naar Antwerpen, daar kan je de stad in met de auto”. Tja. Hopelijk komt het allemaal goed want die angsten zijn volgens mij ongegrond. Maar de stad is zeker niet leeg, er heerst op de meeste dagen naar mijn gevoel toch een gezellige drukte.
    De echte test komt pas dinsdag. Dan verwacht ik toch wel redelijk wat chaos en gedoe eerlijk gezegd. We’ll see.

  5. Gewoon volledig akkoord met je analyse, terwijl wij ons op andere dagen en manieren hebben verplaatst (met twee kinderen op de fiets voor het eerst door ochtend- en avondverkeer, met de tram, met de bus, man op de motor en met de auto en ook heel veel te voet, overal in de stad en ook uit en terug in). Ik doe alvast mee met de vooruitdenkende en optimistische middenstand helpen en minder online kopen. De neuten en zoagen krijgen van ons geen klandisie. Die moeten desnoods maar verhuizen naar pakweg Antwerpen en Brussel, als het daar toch zoveel beter is…

    1. Ehm nee, vanuit Brussel veel jaloezie om de Gentse visie. Wij krijgen een betonvlakte als voetgangerszone en verder een hoop immobiliteit

      1. ik ben daar vorige week geweest, in de voetgangerszone. Het zag er nogal snelsnel ineengestoken uit, maar ik vond het wel gezellig aan de beurs.
        Ik kreeg een hele uitleg over het parkeerbeleid en politieke beslissingen enzo van de expert die ik toevallig meehad, en het is niet zo simpel blijkbaar, met die 19 gemeentes.

        1. Ik woon letterlijk op de hoek van 3 gemeentes, wat me al een gemail heeft opgeleverd over parkeerboetes die ik niet had mogen krijgen met mijn ‘wederzijds aanvaarde’ bewonerskaart. Tja 🙂
          Beurs is inderdaad leukste stuk van de zone.

  6. Punt 4, Halleluja

    “De vraag is echter wat daar de oorzaak van is: het feit dat een mens iets meer moet nadenken voor ge naar het centrum vertrekt of het feit dat bepaalde strekkingen al maandenlang in elke gazet bleiten over hoe geïsoleerd Gent zou worden, waarmee ze — ik zeg maar iets — de mensen misschien een beetje bang hebben gemaakt.”

    Nagel.op.de.kop

    Ik vind het fantastisch, dat nieuwe circulatieplan :).

    Toen (nog niet eens zo lang geleden) Graslei en Veldstraat verkeersvrij werden gemaakt schreeuwde men ook van de hoogste toren dat alle handelaars failliet gingen gaan. Yeah right.

    Tis gewoon een mentaliteitsverandering, en akkoord dat het moet wennen maar onze kunnen zullen zich nooit kunnen inbeelden dat er bvb ooit auto’s reden aan’t Veerleplein.

  7. Ja je hebt voorstanders en tegenstanders, maar als je er onder lijd denk ik er anders over
    en zo zijn er genoeg, nu op een week of een week en één halve verder moet ik vaststellen dan de meest van mijn klanten die IN GENT zitten tot 30% minder omzet maken dan het jaar er voor ?????
    Dus als het voor hun slecht gaat dan voor mij ook en zo krijgen we een domino effect die zal lijden naar drama’s.
    Er moesten geen straten veranderd worden en of afgeblokt worden er moest enkel een logische vorm in gezeten hebben die de werkende mensen toelaat en de rest van de dag bezoekers naar de parking leid. Ik zou graag eens het fijn stof rond de stad willen zien ik vrees dat we ons oogjes nogal zullen open trekken.

    1. terug in de tijd toen de Veldstraat, Korenmarkt enzovoort wagenvrij werd gemaakt zal de omzet in eerste instantie ook gedaald zijn om enkele maanden later echter hogere pieken te bereiken dan ooit. Kijk ook maar naar de reeds eerder aangehaalde gras- en Korenlei.

  8. Nu nog afwachten wat het geeft wanneer studenten, bedienden en de mensen van den bouw weer aan de slag gaan…..waarschijnlijk een ander liedje maar… “ge moet alles een kans geven” hoewel ze in Gent al jaren geleden ook al eens zoiets hebben geprobeert met “het lussenplan” bijna t zelfde maar zonder paalkes en bareelkes… we zien wel 😉

  9. leuk geschreven maar… punt 1 , vanuit de rand van Gent (regio Deinze) naar Gent bussen is niet evident, je geraakt er wel maar je geraakt niet altijd terug naar huis. Bovendien, ellenlange wachttijden. Punt 2, parkeergelden zijn onbetaalbaar geworden met mijn beperkt budget en punt 3, als je minder mobiel bent, dan is Gent een hel! Ik kan niet zo ver stappen en iets dragen tegelijkertijd… dus voor mij valt Gent sowieso af.

    1. Inderdaad, zo denk ik er ook over. Met de bus geraak ik naar de stad maar ’s avonds om 23u05 de laatste bus. Dus een filmke en nog iets gaan drinken is verleden tijd. Tenzij ik toch de auto neem….kassa, kassa….ik denk dat dit belangrijker is dan dat fijn stof! En met een rolstoeldochter zijn we helemaal uitgepraat….ze kan zelfs niet op de bus in Mariakerke.

      1. dat laatste begrijp ik als buschauffeur in Gent niet zo heel goed…..Je hebt daar lijnen 3, 6 en 9…

    2. Daar heb je echt een punt. Vandaar mijn ding over het openbaar vervoer: ik nam deze week de tram en dat was niet zo aangenaam, eigenlijk. Frequentie, langer rijden ‘s avonds, etc: daar is nog veel werk aan.
      Ik droom een beetje van een ringtram, ook. Vanuit de Brugse Poort (waar ik woon) openbaar vervoer nemen naar mijn werkplek is vreselijk omslachtig en tijdrovend. Ik kan kiezen: fiets of auto. En soms, bij regen enzo, heb ik weinig zin in fietsen. Het zou fijn zijn als ik dan een ander plan B had dan de auto.

    3. Hoe bedoel je Elisabeth dat je niet terug thuis geraakt? Met het openbaar vervoer dan? Dat is inderdaad niet evident, maar dat is een algemeen probleem en is niet enkel in Gent zo. Na 22u is het niet altijd makkelijk om terug te geraken.

      Met de auto is er niet zo veel gewijzigd vind ik, om naar Gent te rijden, de parkings van de Kouter, Vrijdagmarkt of Sint Michiels zijn vlakbij de winkelstraten en nog steeds vlot bereikbaar.

  10. Nogal duidelijk een pro-mobiliteitsplan stukje, spijtig dat je de kans verspeelt om een echt kritisch stukje te schrijven en spijtig dat je de handelaars die een kritische mening hebben gemakshalve afschildert als “neuters”. Hardwerkende mensen die hun hart en ziel in hun zaak steken en bezorgt zijn om hun levenswerk verdienen wel beter dan zo n commentaar

    De trumpiaanse opmerking dat t de schuld v de media is dat mensen niet naar Gent komen klopt ook niet, de Gentenaar & De Morgen bv schrijven vrij lovende stukken over de impact v het plan.
    1. Dat je bijna enkel een routeplanner v de stad moet gebruiken om de stad binnen te geraken met auto (die ook niet altijd werkt)
    2. Het dreigen v schepen mobilieit watteeuw dat er geen compassie ging zijn met overtreders (ondertussen nu aangepast naar gedoogperiode onder druk v een referendum)
    3. De GPS van vele mensen die nog niet aangepast is zal er wss ook mee te maken hebben

    Mocht je het vergeten, wat mij lijkt te verbazen omdat je het zelf aanhaalt het is idd paasvakantie. Ik zou vragen jouw evaluatie van de “spits” zou ik met een korrel zout willen nemen, dat het “zotjes” is dat je in de paasvakantie weinig verkeer hebt is mss dan een rare conclusie en ook een fout conclusie: er wel zijn files aan de dampoort (zelfs in het midden van de middag), de schepen Watteeuw is naar verluid zelf hoogstpersoonlijk op onderzoek daar. Hopelijk dat je de volgende keer dat je deze week op een café zit en van je paasvakantie geniet met een koffie je wel kan appreciëren dat er mensen zijn die bezorgt zijn dat ze dit kunnen blijven doen voor jou

    En ik ben vast niet de enige Gentenaar die zo denkt. 30 000 handtekeningen voor een referendum dit mobiliteitsplan zouden daar toch een indicatie voor mogen zijn.

    1. ik ben een voorstander van grote delen van dit mobiliteitsplan maar heb ook mijn handtekening gezet om een referendum mogelijk te maken. Dus geen foute conclusies trekken uit het feit dat er genoeg stemmen verzameld zijn. Het zijn heus niet allemaal tegenstanders van het mobiliteitsplan.

    2. Ik hoef geen kritische stukjes te schrijven, hoor: dit is een blog, en bovendien ook de mijne. Ik heb geschreven over mijn ervaringen deze week. Een vakantieweek, inderdaad, en ik ben daar wreed blij mee: het geeft de kans om op het gemak te wennen.
      Wie mij in het echte leven kent weet bovendien dat ik veel met de auto rij, en die ook in sommige situaties echt nodig heb. Maar ik ben niet te beroerd om toe te geven dat ik gewoon meer moet nadenken over hoe ik me ga verplaatsen in de toekomst. Is dat bij momenten onaangenaam voor mezelf? Zeer zeker. Maar ik probeer het grotere beeld te zien, en de voordelen voor de stad. Ik ben blij met een beleid dat mij daartoe verplicht, want ik ben daar van mezelf misschien te lui voor.

      Over dat Trumpiaans gebeuren: ik denk dat je ook hebt opgemerkt hoe de berichtgeving in de media op een paar dagen gekeerd is. Van tevoren was ik bijvoorbeeld erg teleurgesteld in DM met paniekzaaiende titels en veel nadruk op de negatieve effecten. Ik denk dat het veel mensen heeft afgeschrikt.

    3. Had Gent een paar keer potdicht gestaan, en iedereen uren nodig gehad om binnen en buiten te geraken, dan zou ‘k met u akkoord zijn dat ‘t circulatieplan de reden is dat de mensen wegblijven.

      Maar dat is tot nu toe niet gebeurd. In tegendeel. Met de auto ben je zelden makkelijker in centrum Gent geraakt dan de laatste week.

      Ik kan dus ook alleen maar concluderen dat ‘t vooral de perceptie is die mensen weghoudt.
      En ik denk absoluut niet dat dit de schuld is van de media, die zijn altijd vrij neutraal gebleven.

      De comments onder die media op alle sociale netwerken daarentegen. En het constant “schrik aanjagen” en opzwepen van de Peter De Deckers van Gent, met de hoop op links en rechts een stem meer volgende keer.
      Ik vraag mij soms af of die mens zich daar een beetje slecht over voelt, zo hard mogelijk hopen op miserie bij de middenstand en dergelijke, en er actief aan meewerken, om wat extra stemmen.
      Maar dat zal wel naïef zijn van mij vermoed ik.

  11. Mijn gevoel na twee weken circulatieplan is toch iets anders dan dat van jou. Er zijn wel degelijk files sinds dag 1. Zelf sta ik er niet in, want ik ga meestal met de tram, maar op mijn werk wordt er steen en been geklaagd door mensen die buiten Gent wonen en gewoon geen andere mogelijkheid hebben dan met de auto komen. Bepaalde verkeerslichten staan zo slecht afgesteld dat er maar 2 auto’s door het groen kunnen (waardoor de bus mee staat aan te schuiven), er is elke avond file op de Dampoort en de Nieuwewandeling dreigt vanaf volgende week gewoon de godganse dag in de file te staan. Het was vroeger al erg, nu dreigt het volledig dicht te slibben ginder. Ik geef je wel gelijk dat er een verkeerd beeld leeft bij de mensen dat Gent onbereikbaar zou zijn. De parkings zijn even vlot bereikbaar als anders, je kan park&ride doen als je gaat shoppen, … Het zou inderdaad jammer zijn als mensen om die reden uit Gent zouden wegblijven, want het klopt helemaal niet. En het openbaar vervoer… tja, dat blijft een verhaal van vallen en opstaan in Gent. Daar alleen al zou ik een hele post over kunnen schrijven ;-).

  12. Dag van die files op de Nieuwewandeling, ik snap dat niet… Ik ben daar de voorbije weken tussen 7u45 en 9u en opnieuw tussen 16u50 en 18u 10X langsgereden en écht: geen files te bespeuren. Eén keer waren er misschien 20 aanschuivende auto’s maar dat is een peulschil vergeleken met een normale werkweek, toen er files files waren van aan St Jan Baptist tot aan de Hoogstraat (nu zijn die helemaal weg aangezien geen doorgaand autoverkeer meer mogelijk), én daarnaast ook op de Nieuwewandeling van aan het kruispunt met de ring tot aan Duizend Vuren. ‘k Heb soms echt het gevoel dat er twee realiteiten zijn. Nu, ik blijf pleiten voor objectieve tellingen en dit zeker vanaf volgende week en gedurende een voldoende lange periode. Ergens zou het wel normaal moeten zijn dat de files op sommige wegen, bv. aan de Nieuwewandeling (vanwege het wegvallen van andere toegangswegen), langer worden dan voorheen. En dat zou dan een tijdelijk effect moeten zijn. Want, het is ook nooit de bedoeling geweest om de files in te korten of het autoverkeer sneller te laten circuleren he. De mentaliteitswijziging/het laten nadenken over andere vervoerswijzen door mensen die wél in die mogelijkheid verkeren (belangrijke nuance toch wel), is een langetermijndoelstelling die pas ten vroegste na een paar maanden zijn vruchten kan afwerpen (of er zou sprake moeten zijn van een echte revolutie in het collectieve denken, maar mensen/groepen zitten doorgaans niet zo in elkaar). Die 27% meer fietsers (vandaag in De Morgen), dat lijkt me dus ook een eerder toevallige schommeling of tijdelijk effect. Als het wel blijvend is, dan is dat op zijn zachtst gezegd spectaculair…

    1. Dat is echt vreemd, ik hoor dat van collega’s en vrienden (want zelf moet ik er niet passeren) en het ging zowel over verkeer tijdens de middagpauze als tijdens de avondspits op de Nieuwewandeling. Zou het zo erg moment-gebonden zijn?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *