werk

werk

Productief

– om zeven (!) uur opgestaan voor de werkmannen die vandaag ons nieuwe werkblad in de keuken kwamen leggen
– examen verbeterd en punten doorgestuurd
– 2 vergaderingen bijgewoond
– van de immotheker te horen gekregen dat we meer geld mogen uitgeven dan we hadden gedacht
– twee artikels geschreven voor Het Project
– de lokaalbezetting voor het nieuwe academiejaar uitgevogeld
– tekstjes geschreven voor de promo-brochure voor de nascholing
– jaarplan voor twee vakken gemaakt.

het is een wonder wat ge allemaal gedaan krijgt als ge op een deftig uur uit uw nest komt. En het is nog maar half elf!

werk

De Puzzel.

Vanmorgen in allerlijl naar school geroepen om lessenroosters ineen te puzzelen. Het ziet ernaar uit dat het patroon van vorig jaar zich zal herhalen: veel derdejaars, wat voor- en nadelen heeft. Voordeel is dat ik het fijn vind om les te geven aan die laatstejaars. Die hebben een concentratie, daadkracht, inzet en focus die bij eerstejaars (en sommige tweedejaars) al eens wil ontbreken. Nadeel is dat derdejaars in januari examen hebben en daarna op stage vertrekken, en dat alle uren zich concentreren voor de kerstvakantie.
Het wordt dus een bijzonder zwaar eerste semester waarbij we een herhaling van vorig jaar moeten proberen vermijden. Dat was namelijk niet wijs.

moeilijk werk

Werkendag.

Gisteren was de laatste dag van de vakantie. Vandaag is de eerste dag van het nieuwe werkjaar.
Ik heb er eigenlijk best zin in: goed uitgerust, nieuwe energie en ik heb geen stapels wachtend werk te slikken vandaag.
Vlak voor de vakantie heb ik namelijk alles netjes afgewerkt en tijdens het verlof ben ik blijven mijn mails lezen en beantwoorden en heb ik nog steeds de communicatie van de school gevolgd.

Niks geen inhaalmanoeuvers dus, en dat geeft een fijn gevoel van rust.

Neen! werk

Smartschool.

Ik heb lang getwijfeld of ik dit zou schrijven, gezien het delicate karakter van het onderwerp en het feit dat het onderwijs een zeer kleine wereld is en van die dingen. Maar toch. Ik doe het toch. Want wat ik ga schrijven zit mij nogal dwars, al sinds ik maanden geleden die presentatie kreeg.

Het zit zo: we hebben een demo van Smartschool gezien, een tijd geleden. Knap spul. Ik was zeer onder de indruk van de gebruiksvriendelijkheid en de mate waarin deze applicatie tegemoet komt aan de noden van een doorsnee middelbare school.
Ik zou zelf voor een andere optie kiezen, dat wel: ik zou onze ELO op een eigen server willen hebben, met een eigen domeinnaam en van die dingen. Smartschool is en blijft namelijk een commercieel product en ik zou voor het beheer van mijn gegevens en applicatie niet van een commerciële firma afhankelijk willen zijn. Ze zullen maar eens failliet gaan of opeens hun prijzen verdubbelen, denk ik dan.
Maar ik ben cynisch natuurlijk en wij hebben toevallig de kennis in huis om zelf servers op te zetten en al die technische brol te onderhouden, dus wij hebben makkelijk spreken. Ik kan er dan ook volledig inkomen dat een middelbare school voor dit product kiest: je kiest immers niet alleen voor de ELO, maar ook voor de service, de ondersteuning en het gemak. En daarin is Smartschool indrukwekkend goed, naar het schijnt.

Edoch. De lastige mens in mij kwam boven toen ik na wat rondklikken op hun website las “Smartschool, eenvoudig werken met Open Source” . Open source, dat is namelijk een stokpaardje van humble old me, zeker in een onderwijscontext. Ik hou van de filosofie erachter, ben zot van dat samen-ontwikkelen en kennis-delen.
“Eigenlijk is open source een beetje het socialisme van het internet”, mompel ik wel eens in een metaforisch gevoelige stemming.
En opensource is niet alleen wijs, de term heeft een nogal positieve bijklank op het wereldwijde web. Het is zowaar een buzzwoordje.
En laat dat nu net hetgene wezen waar Smartschool op inspeelt: het coole imago van “open source” en het feit dat het lekker klinkt. Want Smartschool is *geen* Open Source. Smartschool is *geen* “computerprogrammatuur waarvan de broncode in te kijken en te veranderen is”. No Sir! Smartschool is een commercieel product, met zorgvuldig afgeschermde broncode.
Toen ik aan de verkoper van dienst geheel onschuldig vroeg of “Smartschool ook een Open Source versie heeft en waar ik die kan downloaden”, keek hij me verbaasd aan. Toen ik hem wees op de slogan op hun site, antwoordde hij prompt: “Ah, maar dat is marketing é”.

Marketing.
*schudt hoofd meewarig*

Oh my.

werk

Officieel

Een fijne dag is het zowaar, vandaag. Binnen enkele uren begint de officiële proclamatie voor onze laatstejaars. Dat betekent dat een 80-tal van mijn studenten (er studeren er meer af, natuurlijk, maar dat zijn de mijne) straks een diploma krijgen en een applaus van het aanwezige publiek.
En dan is ‘t receptie.
En dan is het eindelijk vakantie voor hen.

En daarna kunnen ze beginnen solliciteren en werken en huizen huren of kopen en kindjes maken en leningen afbetalen en vanalles….

Het echte leven. De grote mensen. De toekomst.

*grijns*

Soit. Ik wil langs deze weg al mijn geslaagde studenten alvast een heel grote proficiat wensen met het diploma en het resultaat waar ze zo gedreven voor gewerkt hebben. Geniet ervan!